۲۰ درصد تخفیف فونت جدید پارسا فرصت محدود

کپی و خرید: parsa1403
مقالات

بهترین افزونه تغییر فونت مرورگر (کروم و فایرفاکس)

هاست و دامنه فراسو

اددان یا افزونه تغییر فونت مرورگر یکی از بهترین راه‌های تغییر فونت سایت‌های مختلف بدون نیاز به انجام کارهای پیچیده است. امروزه همه مرورگرهای معروف (چه مبتنی بر کروم و چه طراحی اختصاصی) از Add-on یا همان Extension برای نصب پلاگین‌های سفارشی پشتیبانی می‌کنند که در این بین امکان تغییر فونت در مرورگر یکی از این گروه افزونه‌های محبوب است.

در ادامه این نوشته از وبلاگ فونتچی به معرفی 2 تا از بهترین افزونه های تغییر فونت در مرورگرهای مختلف فایرفاکس، گوگل کروم و مایکروسافت اج خواهیم پرداخت که به شما امکان استفاده از فونت‌های پیش‌فرض پولی و همچنین امکان استفاده از فونت دلخواه را در مرورگر خواهند داد.

بهترین افزونه تغییر فونت مرورگر

با استفاده از افزونه تغییر فونت مرورگر می‌توانید از هر فونتی که بیشترین راحتی را از نظر خوانایی با آن دارید، سایت‌ها را مشاهده کنید. این افزونه‌ها با ایجاد تغییر در استایل هر سایتی که مد نظر شما باشد، فونت دلخواه مد نظرتان را به عنوان فونت اجباری در نظر خواهند گرفت.

در نتیجه روی هر سایتی که با استفاده از این افزونه‌ها استفاده از فونت دلخواه را فعال کنید، به جای لود فونت استفاده شده در سایت، فونتی که در مرورگر تعیین کرده‌اید لود و نمایش داده می‌شود.

با چنین افزونه‌ای می‌توانید برای همیشه سایت‌های خبری را که عموما از فونت‌های پیش‌فرض و ریز همچون تاهوما یا آریال استفاده می‌کنند خلاص شده و متون سایت‌ها را با فونتی که دوست دارید مشاهده کنید.

افزونه تغییر فونت کروم

بهترین افزونه تغییر فونت کروم افزونه‌ای است که توسط فروشگاه فونت ایران توسعه و در دسترس عموم قرار گرفته است. این افزونه از جهت اینکه، فونت‌های ارائه شده در این فروشگاه عموما پولی هستند و برای استفاده شخصی نیاز به خرید آنها دارید توصیه می‌گردد.

در حالی که اگر صرفا استفاده شخصی برای مرور در صفحات سایت‌ها را داشته باشید، با این افزونه دیگر لزومی به خرید فونت نیست. می‌توانید به سادگی افزونه را روی مرورگر گوگل کروم خود نصب کرده و از آن استفاده کنید. اگر هم مایل به خرید فونت‌ها هستید، با مراجعه به صفحه کد تخفیف فونت ایران، می‌توانید از تخفیف‌های اختصاصی قرار داده شده برای دانلود فونت‌ها استفاده کنید.

با کلیک روی دکمه بالا در مرورگر گوگل کروم، وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر خواهید شد. کافی است در این مرحله روی دکمه Add to Chrome کلیک کرده و سپس روی دکمه Add Extension کلیک کنید تا افزونه در مرورگر شما نصب گردد.

در این صورت افزونه به مرورگر شما افزوده خواهد شد. حال برای تغییر فونت هر سایت کافی است مانند تصویر زیر عمل کنید.

بعد از اینکه روی آیکون این افزونه کلیک کردید، منویی مشابه تصویر بالا ظاهر می‌شود که می‌توانید فونت دلخواه خود را برای سایت دلخواه یا سایت‌های محبوب انتخاب کنید.

  1. ابتدا فونت مورد نظر خود را از بین لیست فونت‌های موجود انتخاب کنید.
  2. سپس روی دکمه «افزودن این سایت» کلیک کنید.

با انجام این کار صفحه رفرش شده و خواهید دید که با فونت انتخابی باز شده است. شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های محبوب هم با لوگو نمایش داده می‌شوند که در صورت انتخاب هر کدام فونت آنها با این فونت انتخابی نمایش داده می‌شود.

نکته: این افزونه از آنجایی که در مایکروسافت اج نیز قابل استفاده است (به لطف ساخته شدن هر دو مرورگر بر پایه کروم)، مراحل افزودن فونت دلخواه را در بخش معرفی این افزونه در پایین صفحه برای مرورگر اج توضیح خواهم داد.

همچنین با راست کلیک کردن روی آیکون افزونه و انتخاب گزینه Manage Extension می‌توانید با فعال کردن دکمه Allow in Incognito از این افزونه در حالت ناشناس مرورگر نیز استفاده کنید.

اددان و افزونه تغییر فونت فایرفاکس

برای تغییر فونت مرورگر در فایرفاکس می‌توانید از افزونه فونت آرا استفاده کنید که توسط مصطفی الهیاری توسعه داده شده است. این افزونه هم مشابه افزونه فونت ایران است؛ با این تفاوت که فونت‌های پیش‌فرض موجود در آن همگی از آثار طراحانی همچون مرحوم صابر راستی کردار، صالح سوزنچی و امین عابدی هستند که در قالب فونت رایگان توسعه و در دسترس عموم قرار داده شده‌اند.

برای استفاده از این افزونه در فایرفاکس نیز کافی است روی دکمه زیر کلیک کرده و آن را از وب‌سایت رسمی خود دریافت کنید. همچنین این افزونه جدای از مرورگر فایرفاکس از سایر مرورگرهای گوگل کروم، اج، اپرا و… نیز پشتیبانی می‌کند.

بعد از ورود به مخزن افزونه‌های فایرفاکس، مشابه تصویر زیر روی دکمه Add to Firefox کلیک کرده و سپس در کادر نمایش داده شده مرورگر روی دکمه Add کلیک کنید تا افزونه در مرورگر نصب و فعال گردد.

توجه: افزونه فونت آرا با توجه به آخرین تغییرات مرورگر فایرفاکس آپدیت شده و امکان استفاده از آن را در مرورگر موبایل (سیستم عامل اندروید) دارید. کافی است در مرورگر موبایل وارد مخزن افزونه‌های فایرفاکس شده و با جستجوی FontAra آن را در گوشی خود نیز فعال کنید.

سپس مشابه تصویر زیر می‌توانید از بین لیست فونت رایگان طراحانی که نام برده شد، فونت مورد نظر و تنظیمات دلخواهتان را انتخاب کنید.

  1. بعد از کلیک روی آیکون افزونه، ابتدا فونت دلخواه خود را از بین لیست فونت‌های موجود انتخاب کنید.
  2. سپس می‌توانید از بین سایت‌های محبوب یا فعال کردن تیک گزینه «برای سایت X فعال باشد؟» فونت انتخابی را برای هر سایتی فعال کنید.

برای افزودن فونت دلخواه نیز کافی است ابتدا روی دکمه آبی «افزودن فونت دلخواه» کلیک کنید تا صفحه تنظیمات افزونه برای انتخاب فونت دلخواه مانند تصویر زیر باز شود. اگر هنوز فونتی ندارید می‌توانید با مراجعه به صفحه دانلود فونت قلم‌های رایگان قرار داده شده را دریافت کنید.

  1. با کلیک روی دکمه Browse فایل فونت دلخواه خود را با پسوند‌های مجاز ذکر شده انتخاب کنید. در این مثال من فونت دانا را برای نصب انتخاب کرده‌ام.
  2. نام فونت انتخابی در کادر نام فونت ظاهر می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید آن را تغییر دهید.
  3. روی دکمه «افزودن فونت» کلیک کنید.
  4. فونت به افزونه افزوده خواهد شد و در لیست فونت‌های ذخیره شده قرار می‌گیرد.
  5. در صورت نیاز به حذف فونت خاصی هم می‌توانید آن را از لیست فونت‌های ذخیره شده (۴) انتخاب کرده و سپس روی دکمه «حذف» کلیک کنید.

با افزودن فونت دلخواه به افزونه تغییر فونت در فایرفاکس می‌توانید از این فونت دلخواه برای هر سایتی استفاده کنید.

افزونه تغییر فونت مایکروسافت اج

با توجه به اینکه مرورگر مایکروسافت اج هم مشابه گوگل کروم هر دو بر پایه کروم توسعه داده شده‌اند، از افزونه فونت ایران که برای تغییر فونت مرورگر گوگل کروم معرفی شد می‌توانید در مرورگر اج نیز استفاده کنید. برای این منظور کافی است در مرورگر اج روی دکمه زیر کلیک کرده و وارد مخزن افزونه‌های گوگل کروم شوید.

سپس مشابه تصویر زیر روی دکمه Get کلیک کرده و با کلیک روی دکمه Add Extension در باکس تایید مرورگر افزونه را نصب کنید.

برای تغییر فونت کافی است به همان ترتیبی که برای گوگل کروم توضیح داده شد مراحل را طی کنید. یعنی از لیست فونت‌های موجود فونت مورد نظر را انتخاب کرده و سپس با کلیک روی دکمه «افزودن این سایت» تعیین کنید که چه سایت‌هایی با این فونت دلخواه نمایش داده شوند.

اما به منظور افزودن فونت دلخواه در افزونه فونت ایران، ابتدا مشابه تصویر روی دکمه «افزودن فونت دلخواه» کلیک کنید.

سپس در صفحه‌ای که مشابه تصویر زیر باز می‌شود، به ترتیب توضیحات ارائه شده عمل کنید.

  1. ابتدا فایل فونت دلخواه خود را با کلیک روی دکمه «انتخاب فایل» انتخاب کنید. در اینجا من فونت ایران یکان را انتخاب کرده‌ام.
  2. نام فونت در کادر Font Name پر می‌شود که در صورت نیاز می‌توانید آن را تغییر دهید.
  3. روی دکمه «ذخیره فونت» کلیک کنید.
  4. فونت اضافه شده در لیست «فونت‌های ذخیره شده» افزوده خواهد شد که با کلیک روی دکمه حذف قابل پاک کردن است.

به همین ترتیب می‌توانید فونت‌های مختلف دیگری را افزوده و با کلیک روی آیکون افزونه در هر سایتی از فونت دلخواهی که نیاز دارید استفاده کنید.


جمع‌بندی و کلام آخر

در این مقاله به معرفی دو افزونه کاربردی برای تغییر فونت مرورگر پرداختیم که در این بین افزونه فونت ایران برای مرورگرهای گوگل کروم و اج که بر پایه مرورگر اپن‌سورس کروم توسعه داده شده قابل استفاده هستند.

سایر مرورگرها مثل فایرفاکس و اپرا نیز با استفاده از افزونه فونت آرا قابل استفاده است. هر چند که این افزونه برای مرورگرهای سافاری نیز به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت تا در سیستم عامل مک نیز قابل استفاده باشد.

افزونه‌های متعدد دیگری هم برای این منظور وجود دارند. اما این دو افزونه جزو پر طرفدارترین‌های فارسی هستند که با توجه به پولی بودن افزونه‌های فونت ایران، بدون نیاز به خرید فونت می‌توانید فونت‌هایی که در افزونه قرار داده شده را در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کنید.

امتیاز نوشته:

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *