۵ درصد تخفیف ویژه خرید همه فونت‌ها

کپی و خرید: fontchi
مقالات

نحوه تایپ نیم فاصله در تمامی کیبوردها و برنامه‌ها

هاست و دامنه فراسو

در زبان فارسی، از نیم‌فاصله برای جداسازی بین کلمات و عبارات استفاده می‌شود. این کاراکتر کوچک، نقش مهمی در خوانایی و زیبایی متن دارد که از همین‌رو باید با نحوه تایپ نیم فاصله در کیبوردهای مختلف و سیستم عامل‌هایی که از آن استفاده می‌کنید آشنایی داشته باشید.

عدم رعایت نیم‌فاصله می‌تواند هم ظاهر جملات را به‌هم ریخته کند و هم اینکه در مواردی باعث تغییر معنای جمله شود که در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد. نوشتن نیم فاصله به همان اندازه رعایت «هکسره» اهمیت دارد.

در ادامه این نوشته از وبلاگ فونتچی به شما آموزش خواهیم داد که چطور در سیستم عامل‌های مختلف کاراکتر نیم‌فاصله را تایپ کنید. همچنین طرز نوشتن نیم فاصله در ورد و اکسل را که جزو محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای کارهای روزمره اداری و دانشجویی محسوب می‌شوند بررسی خواهیم کرد.

نیم فاصله چیست و چه کاربردی دارد؟

نیم‌فاصله یک کاراکتر در استاندارد یونیکد است که برای حروف‌چینی کامپیوتری بعضی از خط‌ها مانند خط فارسی و خط‌های هندیک به کار می‌رود. نیم‌فاصله مانند فاصله است، با این تفاوت که جداسازی بین حروف را بدون ایجاد فاصله بین آن‌ها انجام می‌دهد؛ طوری که بین دو حرف یک فاصله مجازی ایجاد می‌شود که به شکل غیرچسبان نوشته می‌شوند.

استفاده از نیم‌فاصله در زبان فارسی اهمیت زیادی دارد. رعایت نیم‌فاصله باعث می‌شود که متن فارسی خواناتر و زیباتر شود. همچنین، استفاده از نیم‌فاصله در متن‌های رسمی و تخصصی ضروری است. حتی در موارد متعددی تایپ نیم‌فاصله می‌تواند هنگام نوشتار روی معنی جمله تاثیر بگذارد.

مثلا وقتی در قرار ملاقات برای روزی را در نظر بگیرید. جمله «پس فردا باهم برویم» با جمله «پس‌فردا با هم برویم» کاملا متفاوت خواهد بود. در جمله اول روز مشخص شده فردا است، اما در جمله دوم دو روز بعد است که در اینجا عدم رعایت نیم‌فاصله موجب تغییر جمله شده است.

  • خوانایی متن را افزایش می‌دهد: نیم‌فاصله باعث می‌شود که مرز بین کلمات و عبارات مشخص شود. این امر باعث می‌شود که متن آسان‌تر خوانده شود و از سردرگمی خواننده جلوگیری شود.
  • زیبایی متن را افزایش می‌دهد: نیم‌فاصله به متن فارسی جلوه‌ای منظم و زیبا می‌بخشد.
  • در متن‌های رسمی و تخصصی ضروری است: رعایت نیم‌فاصله در متن‌های رسمی و تخصصی مانند مقالات، کتب و متون حقوقی اهمیت زیادی دارد. عدم استفاده از نیم‌فاصله در این گونه متن‌ها می‌تواند باعث ایجاد اشتباه در خواننده شود.

در پایان، می‌توان گفت که استفاده از نیم‌فاصله یک اصل مهم در نگارش زبان فارسی است. رعایت این اصل باعث می‌شود که متن فارسی خواناتر، زیباتر و حرفه‌ای‌تر شود.

در چه مواردی باید از نیم فاصله استفاده کنیم؟

استفاده از نیم فاصله زمانی که کلمات ما به صورت ترکیبی بوده یا مشتقاتی از یکدیگر را شامل شوند ضروری است که از جمله مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • افعال مضارع «می» و «نمی»: می‌شود، نمی‌رود، می‌توانست، نمی‌خواهد و…
  • واژه‌های مرکب: واژه‌هایی که از چند بخش یا کلمه تشکیل شده باشند. مانند: خانه‌نشین، لاله‌گون، دانش‌آموز، رئیس‌جمهور، تفاهم‌نامه، ریخته‌گری و…
  • جمع‌ها: در کلماتی که با استفاده از «ها» و «های» جمع بسته شوند.
  • «ی» اضافی: در کلماتی که هنگام نوشتن به «ی» اضافی ختم شوند. مانند: نوشته‌ی، گربه‌ی، کلمه‌ی و…
  • پسوند فعل‌ها یا بین فعل و فاعل: هنگامی که در افعال یا بین فعال و فاعل به‌صورت پیشوندهایی نظیر «بی» یا پسوندهای «ام، ای، است، ایم، اید، اند» استفاده شود. مانند: بی‌دلیل، بی‌حوصله، رفته‌ام، رفته‌اند، خورده‌اند، آمده‌است.
  • صفت‌های تفضیلی و پسوندهای خاص: صفت‌هایی مانند «تر، ترین» برای اسامی و پسوندهای خاصی مانند «شده» که به انتهای واژه‌ها افزوده شود. مانند: خوشگل‌ترین، ستودنی‌تر، ترجمه‌شده و…
  • هنگام رعایت قواعد جدانویسی: زمانی که بخواهید از قواعد جدانویسی استفاده کنند که عموما شامل «این، آن» می‌شود. مانند: این‌طرف و آن‌طرف، آن‌سوی جهان‌های موازی، این‌سوی مرز و…

موارد بالا بیشترین کاربرد را برای استفاده از نیم فاصله دارند. اما درست‌نویسی نیم‌فاصله محدود به این‌ها نیست. برای آشنایی بیشتر می‌توانید از منابع آنلاین در این زمینه یا کتاب‌های دستور زبان فارسی کمک بگیرید.

آموش نحوه تایپ نیم فاصله در تمامی کیبوردها و برنامه‌ها

حال که دانستید نیم فاصله چیست و در چه مواردی باید از آن استفاده کرد، در ادامه به نحوه تایپ نیم فاصله در برنامه‌ها و سیستم عامل‌های مختلف می‌پردازیم.

طرز تایپ نیم فاصله در ویندوز

ساده‌ترین و بهترین روش نوشتن نیم‌فاصله در ویندوز، استفاده از صفحه کلید استاندارد فارسی است که پیش از این در آموزش نصب صفحه کلید استاندارد فارسی به آموزش فعال کردن آن پرداختیم.

زمانی که شما از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده کنید، به‌سادگی می‌توانید با فشردن کلیدهای ترکیبی Shift + Space یا همان «شیفت و فاصله»، نیم‌فاصله را تایپ کنید.

اما اگر از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده نمی‌کنید و به صورت پیش‌فرض صفحه کلیدی که برای زبان فارسی هنگام نصب ویندوز انتخاب می‌شود فعال است، می‌توانید با فشردن کلیدهای Ctrl + Shift + 2 امکان تایپ نیم فاصله در ویندوز را داشته باشید.

نحوه نوشتن نیم فاصله در لینوکس

در لینوکس همین که زبان فارسی را به لیست زبان‌ها اضافه کنید به صورت پیشفرض صفحه کلید استاندارد فارسی قرار دارد.

به همین ترتیب برای تایپ نیم فاصله در لینوکس کافی است مشابه ویندوز از دکمه‌های Shift + Space استفاده کنید.

اما روش دیگر که در بیشتر توزیع‌های لینوکسی هم قابل استفاده است، استفاده از دو کلید ترکیبی Shift + B است.

تایپ نیم فاصله در مک

برای نوشتن نیم فاصله در مک هم مطابق با چیزی که برای صفحه کلید استاندارد فارسی وجود دارد اقدام کنید. کافی است دکمه‌های ترکیبی Shift + Space را برای این منظور بفشارید.

نحوه استفاده از نیم فاصله در اندروید

برای تایپ نیم فاصله در صفحه کلید اندروید با توجه به اینکه از چه کیبوردی استفاده کنید، باید به دنبال دکمه‌ای با یک نشان باشید که دارای خط‌چین عمودی است که در دو طرف آن فلش‌هایی به سمت چپ و راست قرار دارد. این دکمه در صفحه کلید گوگل (Gboard) مشابه تصویر زیر در گوشه سمت راست قرار دارد.

اما در صفحه کلیدهای دیگری نظیر سامسونگ یا دیگر گوشی‌ها که ممکن است شخصی سازی شده باشند هم باید به‌دنبال دکمه‌ای تقریبا با همین طراحی باشید. شاید صرفا جای دکمه عوض شده باشد.

چگونگی نوشتن نیم فاصله در آیفون (ios)

نوشتن نیم فاصله در آیفون (ios) نیز تقریبا مشابه اندروید است. با توجه به اینکه از کدام صفحه کلید آیفون استفاده کنید شاید متفاوت باشد. اما معروف‌ترین آن Swift Keyboard است که کاراکتر نیم‌فاصله به صورت zwnj قرار دارد.

اما در سایر کیبوردهای آیفون همان شکل و شمایل اندروید برای نوشتن نیم فاصله درنظر گرفته شده است.

نحوه تایپ نیم فاصله در ورد

تا اینجای کار روش‌هایی که برای تایپ نیم فاصله در سیستم عامل‌های مختلف دسکتاپ ذکر کردیم، امکان تایپ نیم فاصله را در هر برنامه‌ای به شما خواهد داد. اما در صورتی که تمایل ندارید از صفحه کلید استاندارد فارسی استفاده کنید یا اینکه استفاده از سه کلید ترکیبی Ctrl + Shift + 2 برایتان دشوار است، می‌توانید در محیط برنامه‌های آفیس از روش دیگری هم استفاده کنید.

برای تایپ نیم فاصله در اکسل و ورد می‌توانید از کلیدهای ترکیبی - + Ctrl (کنترل به همراه دش) نیز استفاده کنید. دقت کنید که کاراکتر «-» باید با دکمه‌ای که در ردیف بالای صفحه کلید قرار دارد تایپ شود. دکمه‌ای که در بخش ماشین حساب قرار دارد در این روش کار نخواهد کرد.


جمع‌بندی نهایی

در این نوشته از وبلاگ فونتچی، به بررسی نیم‌فاصله و کاربردهای آن در زبان فارسی پرداختیم. همچنین، دلایل اهمیت استفاده از نیم‌فاصله را توضیح دادیم. می‌توان گفت که استفاده از نیم‌فاصله یک اصل مهم در نگارش زبان فارسی است. رعایت این اصل باعث می‌شود که متن فارسی خواناتر، زیباتر و حرفه‌ای‌تر شود.

یکی از مسائلی که می‌تواند روی زیباتر کردن نیم‌فاصله نیز موثر باشد استفاده از فونت مناسب است. با مراجعه به صفحه دانلود فونت فارسی می‌توانید به لیستی از صدها فونت فارسی، عربی و انگلیسی در سایت فونتچی دسترسی داشته باشید که امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

امتیاز نوشته:

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *