۵ درصد تخفیف ویژه خرید همه فونت‌ها

کپی و خرید: fontchi
مقالات

6 روش تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس

هاست و دامنه فراسو

تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس یا هر سایت‌ساز دیگری، یکی از مواردی است که در بهبود رابط کاربری و استفاده از استاندارد درست از نظر زبانی در هر صفحه وب باید به آن توجه داشته باشید. اینکه شما از زبان فارسی برای تولید محتوا استفاده کنید، اما در مقابل اعداد استفاده شده در محتوا انگلیسی باشند نه تنها ظاهر جالبی نخواهد داشت، بلکه موجب ایجاد یک تضاد از نظر ساختاری و توجه به زبان فارسی خواهد شد.

از سوی دیگری بسیاری تصور می‌کنند که تبدیل اعداد فارسی در وردپرس از نظر سئو روی سایت تاثیر بسیار منفی دارد. هر چند که چنین چیزی تا حدودی درست است، اما باید دو نکته را فراموش نکرد. اول اینکه این وضعیت دائمی نبوده و به مرور بر اساس رفتار کاربران در کلیک روی نتایج جستجو تغییر خواهد کرد و از سوی دیگر اینکه راهکاری هم برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد.

در ادامه این مقاله از وبلاگ فونتچی به معرفی 6 روش برای تایپ اعداد فارسی در وردپرس خواهیم پرداخت که به سادگی می‌توانید با استفاده از فونت اعداد فارسی هک شده، فونت وریبل، افزونه فارسی کردن اعداد در وردپرس و سایر روش‌ها از این قابلیت استفاده کنید.

6 روش تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس

روش‌های مختلفی برای فارسی کردن اعداد در وردپرس وجود دارد. در ادامه ۶ تا از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد. توصیه ما استفاده از روش‌های مبتنی بر فونت است که ضمن حل مشکل سئو اعداد فارسی در گوگل، درست نویسی فارسی را در سایت شما فراهم خواهد کرد.

روش‌هایی که در این مقاله معرفی خواهیم کرد بر مبنای فونت‌های استاندارد فارسی هستند. اما از آنجا که بهینه کردن سایت از نظر فونت نیز اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم با مطالعه مقاله بهترین فونت های فارسی سایت از فونت‌های استاندارد برای این منظور استفاده کنید که راهکارهای معرفی شده را نیز پشتیبانی کنند.

روش اول: استفاده از فانکشن تبدیل اعداد فارسی وردپرس

برای این منظور کافی است کد php تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس را در فایل فانکشن قالب خود قرار دهید. با استفاده از این کد تعیین خواهید کرد که در هر جایی که از اعداد انگلیسی ۰ تا ۹ استفاده شده بود، آنها را با اعداد فارسی ۰ تا ۹ جایگزین کند.

وارد هاست خود شوید و سپس به File Manager مراجعه کرده و مسیر public_html/wp-content/themes را دنبال کنید تا کد مربوطه را در فایل functions.php قرار دهید. حال در این مسیر دو انتخاب پیش روی شماست.

  • اگر از قالب فرزند (Child Theme) استفاده می‌کنید باید وارد پوشه تم فرزند قالب فعال خود شوید که با پسوند child- نامگذاری شده است.
  • در صورتی که از قالب مادر (Parent Theme) استفاده می‌کنید، کافی است وارد پوشه فعال قالب خود شوید.

حال قطعه کد زیر را در مکان مناسبی در فایل functions.php قالب خود قرار داده و ذخیره کنید.

function trim_number($num)
{
$eng = array('0','1','2','3','4','5','6','7','8','9');
$per = array('۰','۱','۲','۳','۴','۵','۶','۷','۸','۹');
return str_replace($eng,$per,$num);
}

همانطور که در کد بالا مشاهده می‌کنید ما با استفاده از تابع trim_number تعیین کردیم که دو حالت برای اعداد داریم و در نهایت با تعریف هر دو حالت در قالب متغیرهای فارسی و انگلیسی با استفاده از تابع str_replace به وردپرس دستور خواهیم داد که اعداد به صورت فارسی شده تایپ شوند.

روش دوم: استفاده از کد جاوا اسکریپت تبدیل اعداد فارسی

این روش هم مشابه با روش قبلی است؛ با این تفاوت که از زبان جاوا استفاده شده است و محدود به وردپرس یا زبان php نیست. اگر به دنبال فارسی کردن اعداد در سایت هستید، این روش می‌تواند در در سیستمی همچون جوملا، پایتون و… برای شما کار کند.

کافی است قطعه کد زیر را درون فایل مربوط به هدر سایت خود قرار دهید که برای وردپرس این کد باید درون فایل سربرگ که با نام header.php در مسیر پوشه قالب قرار دارد ذخیره گردد.

<script>
    $(document).ready(function() {
    persian = {
        0: '۰',
        1: '۱',
        2: '۲',
        3: '۳',
        4: '۴',
        5: '۵',
        6: '۶',
        7: '۷',
        8: '۸',
        9: '۹'
    };

    function traverse(el) {
        if (el.nodeType == 3) {
            var list = el.data.match(/[0-9]/g);
            if (list != null && list.length !== 0) {
                for (var i = 0; i < list.length; i++) {
                    el.data = el.data.replace(list[i], persian[list[i]]);
                }
            }
        }
        for (var i = 0; i < el.childNodes.length; i++) {
            traverse(el.childNodes[i]);
        }
    }

    traverse(document.body);
});
</script>

مشابه روش قبلی توصیه می‌شود که اگر از پوسته فرزند استفاده می‌کنید، برای اینکه هر بار نیاز نباشد این کار را برای آپدیت قالب تکرار کنید، این کد را درون فایل سربرگ پوسته فرزند قرار دهید.

روش سوم: استفاده از افزونه فارسی کردن اعداد در وردپرس

افزونه‌های شمسی وردپرس نظیر wp-jalali و parsi-date از قابلیت تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس برخوردار هستند. کافی است وارد تنظیمات این افزونه‌ها شده و در هر جایی که می‌خواهید از اعداد فارسی استفاده شود، تعیین کنید.

به عنوان نمونه تصویر بالا تنظیمات مربوط به فارسی کردن اعداد در وردپرس با افزونه پارسی دیت است که با مراجعه به منوی «تبدیل» به آن دسترسی دارید. می‌توانید تعیین کنید که با توجه به تنظیمات سئو که مد نظرتان است، اعداد در چه بخش‌هایی به صورت فارسی شده تایپ شوند.

روش چهارم: استفاده از فونت با اعداد فارسی هک شده

این روش نیز یکی دیگر از راه‌های تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس و هر سیستم سایت ساز دیگر است. در این حالت بدون نیاز به استفاده از کدهای برنامه نویسی یا توابع خاصی، فارسی کردن اعداد در سایت از طریق فایل فونت سایت انجام خواهد گرفت.

در بسته دانلود فونت های فارسی بیش از ۹۷ درصد آنها دارای پوشه مخصوصی به نام‌های Farsi Digits، Farsi Numerals، FD و از این قبیل نامگذاری هستند که فونت مخصوص با اعداد فارسی هک شده درون این پوشه‌ها قرار دارد. به ترتیب همین نامگذاری نام این فونت‌ها نیز به اختصار دارای پسوند یا پیشوندهایی نظیر FD، FaNum و از این قبیل است.

در این گروه از فونت‌ها گلیف اعداد برای تمامی زبان‌های لاتین و خاورمیانه‌ای، به‌جای اینکه معرف ظاهر اعداد در همان زبان باشند، حاوی اعداد فارسی هستند. بدین ترتیب صفحه کلید شما روی هر زبان دیگری غیر از فارسی قرار داشته باشد یا از اعداد بخش ماشین حساب استفاده کنید، در هر حالتی اعداد فارسی تایپ خواهد شد. چرا که خبری از گلیف اعداد لاتین در این فایل‌های فونت نیست.

بنابراین در این روش در سورس منبع صفحات سایت، اعداد به صورت انگلیسی درج خواهند شد که تاثیر بدی روی سئو سایت نخواهد داشت. در حالی که کاربران اعداد را به فارسی مشاهده خواهند کرد. برای مشاهده لیست فونت‌های قابل پشتیبانی از این ویژگی می‌توانید به برگه دانلود فونت با اعداد فارسی مراجعه کنید.

برای فارسی سازی اعداد در وردپرس به این شیوه کافی است مطابق با توضیحاتی که در مقاله افزودن فونت فارسی به قالب وردپرس ارائه شد، به جای استفاده از فونت معمولی از فایل‌های فونتی که در این پوشه‌ها قرار دارند استفاده کنید.

روش پنجم: استفاده از فونت وریبل با کد CSS

این روش ساده‌ترین و بهترین روش تبدیل اعداد فارسی در وردپرس است. چرا که با استفاده از دستورات CSS انجام گرفته و تاثیر بدی هم روی سئو سایت شما نخواهد گذاشت. افزون بر این صرفا بر روی اعدادی که در body صفحات سایت هستند اعمال می‌شود.

اهمیت این روش در سئو از این نظر مهم است که در حال حاضر وقتی در عنوان نوشته، توضیحات متا و همچنین محتوای خود از اعداد فارسی استفاده کنید، در نتایج جستجو نسبتا تاثیر دارد و در رتبه کمتری قرار خواهید گرفت. در حالی که با این روش می‌توانید در سورس سایت اعداد انگلیسی را حفظ کنید که این تاثیر بد از بین برود، اما در عین‌حال ساختار نمایش اعداد فارسی را حفظ کنید تا کاربران احساس بهتری داشته باشند.

برای این منظور باید از فونت وریبل در سایت استفاده کنید و برای فارسی سازی اعداد کافی است که قطعه کد زیر را در فایل style قابل خود یا تنظیمات CSS سفارشی وردپرس درج کنید که اعداد تایپ فارسی شوند.

body {
    -moz-font-feature-settings: "ss02";
    -webkit-font-feature-settings: "ss02";
    font-feature-settings: "ss02";
}

نکته: زمانی که از این روش استفاده می‌کنید، ضروری است که فونت Variable استفاده شده امکان استفاده از حالت Stylistic alternates را در اختیار قرار داشته باشد که برای این منظور کافی است فایل راهنما را مطالعه کنید. در قطعه کد بالا این کد که با ss02 مشخص شده است، مختص فونت ایران سنس وریبل است. سایر فونت‌ها ممکن است متغیر دیگری داشته باشند.

در کد بالا این مقدار برای تگ body در نظر گرفته شده که در کل سایت اعمال خواهد شد. اما اگر هدفتان صرفا یک بخش خاص بود کافی است نام کلاس مورد نظر را جایگزین کنید تا صرفا اعداد همان بخش‌ها فارسی شوند.

روش ششم: صفحه کلید استاندارد فارسی برای تایپ اعداد

این روش هم یکی دیگر از راه‌های استفاده از اعداد فارسی در وردپرس است. اما اینطور نیست که روی مطالب قبلی اعمال شود. بلکه شما باید با استفاده از صفحه کلید مناسب، اعداد فارسی یا انگلیسی را در هر جایی که نیاز دارید تایپ کنید.

در این روش می‌توانید به کمک مقاله‌ای که قبلا با عنوان 3 روش تایپ اعداد فارسی در ویندوز تهیه کردیم، این صفحه کلید را به سیستم عامل خود اضافه کنید. در این صورت هنگامی که از اعداد افقی ردیف بالای صفحه کلید اعداد را تایپ کنید، آنها فارسی تایپ خواهند شد.

سایت فونتچی به صورت تخصصی در زمینه معرفی فونت‌های رایگان و نقد و بررسی فونت‌های پولی فروشگاه‌های فونت فارسی فعالیت دارد که می‌توانید با مراجعه به صفحه کد تخفیف فونت ایران از کوپن‌های این فروشگاه برای خرید فونت با قیمت ارزان‌تر برخوردار شوید.


جمع بندی نهایی

در این مقاله جامع شما را با چندین روش تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی در وردپرس آشنا کردیم که به کمک آنها می‌توانید از تایپ اعداد فارسی در وردپرس برخوردار شده و درست‌نویسی را در سایت خود رعایت کنید. مسلما هر یک از روش‌های معرفی شده دارای مزایا و معایب خاصی از نظر بهینه‌سازی و بار پردازشی خواهند بود.

توصیه ما استفاده از روش‌های مبتنی بر فونت است. چرا که وقتی سایت شما برای بازدیدکننده در مرحله لود شدن قرار می‌گیرد، با لود فایل فونت تبدیل صورت خواهد گرفت. در حالی که استفاده از سایر روش‌ها همچون افزونه تبدیل اعداد فارسی وردپرس یا استفاده از کد تبدیل اعداد انگلیسی به فارسی بعد از اینکه این پردازش‌ها شروع شوند انجام خواهند شد. به این معنی است که کاربر در ابتدا اعداد را انگلیسی مشاهده خواهد کرد، اما پس از پایان رندر این توابع و دستورات اعداد فارسی می‌شوند.

امتیاز نوشته:

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 14

‫۴ دیدگاه ها

    1. درود بر شما
      مشکل برطرف شد. یکبار صفحه رو به کمک کلیدهای ترکیبی CTRL + SHIFT + R رفرش کنید تا کش مرورگر خالی بشه و مجددا بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *