۵ درصد تخفیف ویژه خرید همه فونت‌ها

کپی و خرید: fontchi
مقالات

معرفی و دانلود 5 فونت ترکیبی ثلث، نسخ و نستعلیق

هاست و دامنه فراسو

خوشبختانه امروزه فضای تایپ فارسی به لطف طراحان مختلف قلم، در شرایط خوبی بوده و اکنون می‌توان در سبک‌های مختلف چندین فونت را در اختیار داشت که به‌شکل ترکیبی یا تکی از آنها استفاده کرد. سبک ثلث، نسخ و نستعلیق جزو محبوب‌ترین سبک‌ها هستند که که از دیرباز موجب خلق فونت های جدید متعددی شده‌اند.

به همین جهت در ادامه این مقاله از وبلاگ فونتچی به معرفی ۵ فونت ترکیبی سبک ثلث، نسخ و نستعلیق خواهیم پرداخت که اساس آنها بر پایه یکی از این سبک‌ها بوده، اما با تلفیقی از سایر سبک‌ها، به‌شکل مدرن و امروزی در آمده‌اند.

این نوع سبک فونت‌ها در کارهای گرافیکی، خصوصا مواردی که جنبه تبلیغاتی داشته یا قرار است در شبکه‌های اجتماعی به‌منظور معرفی برند مورد استفاده قرار گیرد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر یک از قلم‌هایی که در این سبک هستند، نشانگر اصالت برای برند شما خواهند بود.

معرفی و دانلود 5 فونت ترکیبی ثلث، نسخ و نستعلیق

دانلود 5 فونت ترکیبی سبک ثلث، نسخ و نستعلیق

اینکه از کدام‌یک از فونت‌های ثلث و نستعلیق استفاده کنید، بستگی به این دارد که قرار است با چه هدفی از آنها استفاده کنید. برخی برای صنعت مد و پوشاک ساختاری عالی و به‌روز به نوشته‌های شما خواهد داد که تفاوتی ندارد از آن برای تبلیغات استفاده کنید، یا اینکه در نسخه وب برای بخش‌هایی همچون اسلایدرهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد.

برخی دیگر نیز برای استفاده در تبلیغات محیطی یا بسته‌بندی محصولات مناسب هستند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. این موضوع کاملا به سلیقه شما در طراحی و تجربیات حوزه کاری‌تان بستگی دارد. در ادامه ضمن معرفی این فونت‌ها، مثال‌هایی از هر صنعت برای آنها ذکر خواهیم کرد.

فونت دوران با ۶ وزن

فونت دوران را به عنوان اولین فونت ترکیبی ثلث و نستعلیق معرفی کرد که بسیار سر و صدا به پا کرد. این قلم با ساختار با اصالتی که در قلب خود از این دو سبک جای‌داده، اما در عین حال کاملا به شکل امروزی، مدرن و دوستانه طراحی شده است.

به عقیده طراح این فونت، «فرشته ایرانشاهی»؛ صنعت مد و پوشاک با این فونت تحت تاثیر قرار گرفته که در این مورد هم موفق بوده است. در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی که در زمینه لباس، کیف و کفش فعالیت دارند از این فونت به‌منظور تبلیغ محصولات، اسلایدر و تصاویر گرافیکی استفاده می‌شود که به معرفی بهتر محصول کمک شایانی کرده است.

فونت دوران در ۶ وزن طراحی شده که شامل نسخه نازک تا خیلی ضخیم است. تمامی این وزن‌ها هم در قالب یک فونت مجتمع از نسخه وریبل پشتیبانی می‌کنند که متغیرهای تغییر وزن و حروف جایگزین را در خود دارد.

دانلود فونت دوران

از این فونت جسور می‌توانید برای فونت عناوین و متون استفاده کنید. اما توصیه می‌شود که برای متن‌های کوتاه مورد استفاده قرار گیرد که در وزن‌های سنگین‌تر با ابعاد بزرگ خود را بهتر نشان خواهد داد. استفاده از این فونت به‌عنوان فونت متون طولانی به دلیل خوانایی نسبتا خسته کننده‌ای که خواهد داشت توصیه نمی‌گردد.

فونت وریبل ابر با ۳ سبک

ابر فونت دیگری است که ساختاری نزدیک به همان دو ترکیب را دارد. اما با این‌حال بر اساس خط نسخ طراحی شده و چیدمان حروف و زوایای به‌گونه‌ای است که تا حدودی می‌توان آثاری از نستعلیق و ثلث را نیز به سختی در آنها پیدا کرد. البته به شرطی که تمامی سبک‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

این فونت از ۳ سبک خاص برای تایپ بهره می‌برد که شامل پایین، متوسط و بالا است. هرچه این سطوح افزایش پیدا می‌کند، ساختار فونت ضمن اینکه نرم‌تر می‌شود، زوایا و ضخامت حروف در ابتدا و انتها نیز تغییر می‌کند. در عین این نوک سبک نمایشی، فونت ابر از نسخه وریبل پشتیبانی کرده و مجموعا شامل ۱۵ وزن در قالب این ۳ سبک است.

دانلود فونت ابر

این فونت جدای از اینکه در تبلیغات بسیار هوشمندانه و زیبا به‌نظر می‌رسد، برای استفاده در فونت وب‌سایت نیز مناسب است. حروف جایگزینی که این فونت در هر یک از این سبک‌ها در اختیار قرار می‌دهد دست شما را برای طراحی بازتر می‌کند تا آثار گرافیکی خارق‌العاده‌ای خلق کنید.

فونت هستی با دو استایل

فونت هستی نیز با توجه به ظاهری که در خروجی خود دارد به شکل کاملا نستعلیق به نظر می‌رسد؛ اما این در حالی است که از سبک تماما نسخ برای طراحی آن استفاده شده، اما به منظور نمایشی کردن آن، ساختاری شبیه به نستعلیق امروزی روی آن اعمال شده است.

این فونت توسط مسلم ابراهیمی که جزو پرکارترین طراحان فونت فارسی است ارائه شده است که هنوز در نسخه‌های اولیه بوده و شامل امکانات محدودی است. اما طبق گفته طراح، قرار است نسخه‌های وریبل و سبک‌های جدید به‌مرور زمان با توجه به استفاده‌ای که کاربران از این قلم دارند به آن افزوده شود.

دانلود فونت هستی

فونت هستی دارای ظاهری کاملا بولد و ضخیم است که شامل یک وزن سنگین (Heavy) است. به منظور نمایشی‌تر کردن یک نسخه با نام HeavyRD برای آن در نظر گرفته شده که حالت گرد و اصطلاحا نرم فونت را شامل می‌شود که نقطه‌ها دارای سبک گرد به جای گوشه‌ای هستند.

از این فونت می‌توانید در کارهایی که جنبه تبلیغاتی و فرهنگی دارد بیشترین استفاده را ببرید. یکی از پرکاربردترین صنایع برای این قلم بسته‌بندی محصولاتی است که در حوزه فرهنگ و هنر، خوراک و محصولات نوشت‌افزار باشد. این فونت در چنین محصولاتی بیانگر زیبایی، اصالت و جاه‌طلب است.

فونت نسخ پیکان با ۶ وزن

فونت پیکان دیگر اثری است که بر پایه خط نسخ طراحی شده است. این فونت یادآور آثار چاپی دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ شمسی است که در روزنامه‌ها گاها فونت‌هایی شبیه به آن دیده‌ایم. اما با این تفاوت که ظاهر حروف به‌طور ناگهانی دگرگون شده و ساختاری نمایشی به خود گرفته است.

فونت پیکان در ۶ وزن ارائه شده است که از نسخه وریبل نیز پشتیبانی می‌کند. در ساختار این فونت ظاهر حروف در بخش‌های کاملا ضخیم و در عین حال در چشمی‌ها، ابتدا و انتهای حروف به شکل ناگهانی نازک شده است؛ طوری که ظاهری کاملا تیز و برنده دارد.

دانلود فونت پیکان

این فونت که از طره‌های تزئینی در برخی حروف دارای خطوط قائم پشتیبانی می‌کند، مناسب فونت عناوین است. می‌توانید در صنایع چاپ از این قلم استفاده کنید که جنبه خبری داشته یا اینکه به منظور تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد.

فونت اکران با ۵ وزن

فونت اکران با اینکه اصلا ظاهری به سبک فونت نستعلیق، نسخ یا ثلث ندارد، اما به این دلیل معرفی شده که در صورت استفاده ترکیبی با سایر فونت‌های معرفی شده می‌تواند ترکیب خوبی در اختیارتان قرار دهد.

این فونت جدید بر پایه خط سنس طراحی شده که بیشتر برای استفاده در متون طولانی مناسب است؛ دلیل دیگری که باعث معرفی این فونت شد این بود که فونت‌های قبلی عموما برای عناوین و متون کوتاه مناسب بودند و جای خالی یک فونت مناسب در کنار آنها حس میشد.

دانلود فونت اکران

اکران در حال حاضر که در نسخه‌های اولیه قرار دارد از ۵ وزن مختلف پشتیبانی می‌کند که هنوز خبری از نسخه وریبل هم در آن نیست. قرار گیری این فونت در کنار سایر فونت‌های معرفی شده چه با هدف تبلیغات باشد یا چه معرفی محصول و کارهای گرافیکی که تمرکز روی برند دارد، خوانایی مکملی را در کنار آنها برای متون در اختیارتان قرار خواهد داد.


جمع‌بندی نهایی

در این مقاله به معرفی ۴ فونت پرداختیم که بر اساس سه خط نسخ، ثلث و نستعلیق طراحی شده‌اند یا اینکه درون مایه آنها حاوی ترکیبی از این سه سبک قدیمی و محبوب است. فونت‌هایی که معرفی کردیم همگی ضمن حفظ اصالت خود، ساختاری مدرن و امروزی به خود گرفته‌اند که با توجه به رشدی که امروزه فضای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی در انتشار محتوا داشته است، به زیباتر کردن متون کمک می‌کند.

برای اینکه جای خالی یک فونت ترکیبی برای قلم‌های معرفی شده را پر کنیم، فونت اکران را بر پایه خط سنس معرفی کرده‌ایم که برای متون بلند می‌توانید از آن استفاده کنید. این فونت با اینکه ظاهری کاملا متفاوت به سایر قلم‌ها دارد، اما با قرارگیری در کنار آنها می‌تواند مکمل نوشته‌های شما باشد.

سایت فونتچی به نشانی www.fontchi.com به صورت تخصصی در زمینه معرفی، نقد و بررسی فونت‌های مختلف رایگان و پولی فعالیت دارد که امکان دانلود فونت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

امتیاز نوشته:

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *