۲۰ درصد تخفیف ویژه خرید فونت جدید هاکذا

کپی و خرید: hakaza1403
مقالات

10 تا از بهترین فونت های فارسی برای سایت

هاست و دامنه فراسو

بهترین فونت های فارسی برای سایت که این روزها بسیار با آن سروکار داریم، در همین چند سال پیش که خبری از آنها نبود در یک دوره خاصی به نقطه عطفی در فارسی نویسی تبدیل شدند که حالا با رشدی که داشتند به این درجه رسیده‌اند. با اینکه عموما شروع تولید فونت‌های فارسی از سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ آغاز شد، اما این روزها در اوج خود قرار دارد.

استفاده از بهترین فونت سایت از درجات مختلفی اهمیت دارد. چه از منظر زیبا سازی و چه بهبود تجربه کاربری، استفاده از یک فونت خوب برای سایت می‌تواند کاربران را راضی‌تر کند تا بیشتر در سایت شما بمانند.

ارتباط این دو را هم می‌توان به دیدن یک فیلم سینمایی حال خوب‌کن از طریق دو نمایشگر یا کیفیت متفاوت تشبیه کرد؛ مطمئنا اگر بحث هزینه‌های اینترنت و قیمت سخت‌افزار نباشد، همه ما دوست داریم فیلم مورد علاقه‌مان را با کیفیت‌های بالای 4K و با نمایشگرهای بزرگی که از صفحات IPS پشتیبانی می‌کنند ببینیم. فونت نیز به همین شکل است.

لذا در ادامه این نوشته از وبلاگ فونتچی به معرفی بهترین فونت های وبسایت خواهیم پرداخت که در طول این یک دهه بیشترین محبوبیت را کسب کرده‌اند. به‌طوری که در بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها شاهد استفاده از آنها هستیم.

بهترین فونت های فارسی برای سایت کدامند؟

پیش از اینکه به معرفی بهترین فونت سایت بپردازیم، لازم است نگاهی به چند نکته ضروری داشته باشیم. همانطور که می‌دانید بدنه یک سایت یا اپلیکیشن موبایل از چندین بخش مختلف همچون موارد زیر تشکیل شده است:

  • منوها
  • متون اصلی
  • تیترها
  • دکمه‌ها
  • نقل قول
  • کادرهای رنگی و باکس‌ها
  • المان‌های Call To Action (CTA)
  • تصاویر، بنرها و اسلایدرها

لذا شرایط طوری ایجاب می‌کند که ما در هر یک از این بخش‌ها از یک فونت مناسب استفاده کنیم. مثلا بخش‌هایی مثل «تیترها، نقل قول، کادرهای رنگی، CTA ها و بنرها» عموما جزو موارد مهم هستند که استفاده از فونت‌های عناوین با ضخامت بسیار بالا (Black یا حتی Heavy) مناسب است.

در حالی که برای فونت سایر بخش‌ها نیازمند فونت مناسب متن با وزن Regular هستند تا کاربر برای متون پاراگرافی چند خطی که جزو متون طولانی قرار می‌گیرد، راحتی لازم را از نظر خوانایی داشته باشد.


حال بیایید ببینیم که بهترین فونت های وبسایت با چنین شرایطی که بخواهیم از آنها در چنین المان‌هایی استفاده کنیم کدامند؟

توجه: برای اولویت‌بندی فونت‌های زیر از رده‌بندی خاصی همچون درصد استفاده یا میزان محبوبیت استفاده نشده است. ترتیب نام فونت‌ها صرفا به شکل سلیقه‌ای بوده و به معنی برتری یا ارجحیت یک خانواده فونت نسبت به دیگری نیست. برای دریافت فونت‌های بیشتر می‌توانید به صفحه دانلود فونت مراجعه کنید.

فونت ایران یکان

فونت ایران یکان حاصل یک ترکیب سنتی و در عین حال مدرنیته از فونت ایران سنس و فونت یکان است که با داشتن ویژگی این دو فونت، به یکی از بهترین فونت های فارسی برای سایت تبدیل شده است. خصوصا اینکه رعایت اعتدال دو خانواده با سبک سنتی و امروزی در آن، این قلم را به یک فونت مناسب برای رابط کاربری بدل کرده است.

فونت ایران یکان در آخرین تغییراتی که داشته از 11 وزن مختلف پشتیبانی می‌کند که مجهز شدن آن به فونت وریبل باعث شده تا بیشتر سایت‌ها به منظور بهینه‌سازی و بهبود رابط کاربری به سمت استفاده از آن سوق پیدا کنند.

شاید یکی از ویژگی‌های اصلی این قلم که باعث محبوبیت آن شده امکان استفاده از حروف و ترکیبات جایگزین متعدد باشد. چنین امکانی در طراحی بنر و پوسترهای تبلیغاتی کار طراحان را بسیار ساده‌تر می‌کند.

تغییرات ساختاری که به‌مرور روی این فونت ایجاد شده باعث شد تا بسیاری سایت‌های بزرگ که پیش از این از فونت ایران سنس استفاده می‌کردند، به استفاده از فونت ایران یکان علاقه بیشتری نشان دهند.

نسخه وریبل ایران یکان از متغیرهای وزن و نقطه پشتیبانی می‌کند. امکان تنوع دادن به این قلم برای استفاده از سبک نقاط مختلف باعث شده تا محبوبیت بیشتری برای استفاده در فونت سایت داشته باشد. خصوصا اینکه از وزن‌های بسیار سنگین این قلم برای طراحی بنر و اسلایدر استفاده می‌شود.

فونت ایران یکان از گلیف‌های «تومان، ریال» پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید واحد قیمت محصولات را در سایت‌های فروشگاهی به شکل خاصی نمایش دهید تا بیشتر در کانون توجه مشتریان قرار گیرد.

فونت رایگان وزیرمتن

فونت وزیرمتن که پیش از این با نام وزیر شناخته میشد، از فونت های صابر راستی کردار است که متاسفانه وی در ۲۲ آیان ۱۴۰۲ در اثر بیماری سرطان درگذشت. این فونت از سال ۱۳۹۴ طراحی و در دسترس عموم قرار گرفت که در طول این سال‌ها بیش از ۳۳ بار آپدیت شد.

از فونت وزیر می‌توان به عنوان فونت متون سایت استفاده کرد. اما از آنجا که این قلم از ۹ وزن مختلف پشتیبانی می‌کند، می‌توانید در جای‌جای سایت خود از آن استفاده کنید.

فونت وزیرمتن نیز در آخرین آپدیت‌های خود پس از راه‌یابی به فونت‌های گوگل به نسخه وریبل مجهز شد که همین عامل باعث افزایش محبوبیت آن برای استفاده در سایت شده است. به‌طوری که بر اساس آخرین آمار در آبان ۱۴۰۲ این فونت بیش از ۱۰ میلیون بار در لیست فونت‌های گوگل مورد استفاده قرار گرفته است.

نسخه‌های ضخیم فونت وزیر می‌تواند برای استفاده در المان‌هایی همچون تیترها، عناوین و بخش‌های مهم محتوا مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به آناتومی که برای وزن‌های سنگین درنظر گرفته شده آنها سیاه‌تر به‌نظر رسیده و توجه بیشتر کاربر را به دنبال خواهند داشت.

فونت وریبل ایران سنس

فونت ایران سنس از نخستین فونت های مسلم ابراهیمی است که در طول سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ روی آن مشغول به کار بوده و انتشار آن در همان سال‌ها انجام گرفت. این فونت نیز در طول این سال‌ها دست‌خوش تغییرات بسیار گسترده‌ای شده است که تا چند سال متوالی جزو رتبه اول بهترین فونت برای سایت بوده است.

هم‌اکنون که بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل محبوب را باز کنید از این فونت در آن استفاده شده است. این فونت در آپدیت‌های اخیر خود مجهز به ۱۱ وزن مختلف شده است که در این میان وزن فوق سنگین Heavy نیز به چشم می‌خورد. چنین وزنی در بین فونت‌های خانواده‌دار فارسی، بیشترین ضخامت را دارد.

فونت ایران سنس نیز از نسخه متغیر (Variable) پشتیبانی می‌کند. متغیرهای این فونت علاوه بر امکان تغییر وزن‌های ۱۱ گانه این قلم، امکان استفاده از ۸ سبک نقطه‌گذاری و همچنین مونواسپیس کردن اعداد (اعداد هم عرض) را در اختیار شما قرار خواهند داد.

در این فونت نیز از چند گلیف اختصاصی برای درج «ریال، تومان» استفاده شده است که برای استفاده در سایت و اپلیکیشن فروشگاهی به دلیل نمایش نوع خاصی از قیمت، می‌تواند یک بازی روانی را در ذهن مخاطب ایجاد کند تا توجه بیشتری به قیمت محصولات داشته باشند.

این فونت هم مشابه با فونت ایران یکان از حروف جایگزین و ترکیبات چندگانه (Alternative) پشتیبانی می‌کند که امکان تایپ کلمات را در چند حالت مختلف به منظور زیبا سازی، نمایشی‌تر کردن و جلب توجه بیشتر مخاطب فراهم کرده است.

فونت رایگان استعداد

فونت استعداد از دیگر فونت های امین عابدی از توسعه دهندگان فونت فارسی است که به صورت رایگان طراحی شده و از ۹ وزن مختلف با زبان‌های لاتین، عربی، کوردی و اردو در دسترس است.

تفاوتی که این فونت با سایر فونت‌های رایگان دارد، وجود متغیرهای بیشتر در نسخه وریبل است. در این فونت علاوه بر امکان تغییر وزن حروف، امکان تغییر میزان کشیدگی حروف را با استفاده از متغیر KSHD دارید.

پشتیبانی از حروف جایگزین و اعداد فارسی هک شده نیز از دیگر ویژگی‌های این قلم هستند. فونت استعداد از نظر طراحی ساختاری بسیار نرم دارد که بیشتر تمایل به سبک خط سنس را حفظ کرده است.

ظاهر تمامی حروف در زوایا بیشتر از حد اعتدال تغییر داشته و کمی ساختار نسخ در آنها ادغام شده است که در حروفی مثل «س، ش، ن، ل» بیشتر خود را نشان می‌دهند. به‌ویژه در وزن‌های سنگین که ساخار فونت به‌کلی نمایشی وسیاه‌تر می‌شود.

فونت یکان بخ وریبل

فونت یکان بخ که از ساخته‌های رضا بختیاری فرد است، همانطور که از نامش پیداست بر اساس فونت یکان طراحی شده است و ساختاری نزدیک از نظر ظاهر به فونت ایران یکان نیز دارد. این قلم در ۸ وزن طراحی شده است که امکانات مختلفی همچون پشتیبانی از نسخه وریبل را دارد.

در فونت وریبل یکان بخ امکان تغییر وزن و سبک نقطه گذاری را خواهید داشت که چه در قالب نرم‌افزارهای گرافیکی و چه در استفاده برای وب فونت، می‌توانید به سادگی با استفاده از فایل راهنما از آنها استفاده کنید.

این قلم از چندین زبان پشتیبانی می‌کند که در این بین زبان‌های پشتو و فارسی افغانستان آن را نسبت به سایر فونت‌ها متمایز کرده است.

سبک طراحی این قلم در وزن‌های سنگین ضمن اینکه نرم‌تر شده، حالتی نمایشی و سیاه به خود گرفته است که می‌تواند برای طراحی رابط کاربری سایت و اپلیکیشن مناسب باشد.

فونت حرفه ای انجمن

فونت انجمن نیز از دیگر قلم‌های طراحی شده با تعداد وزن بالا است که تا به امروز ۱۳ وزن را پشتیبانی می‌کند. این قلم نیز در بین لیست بهترین فونت های سایت که در این نوشته معرفی می‌کنیم در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی است.

از این فونت بیشتر در عناوین و تیترها با وزن بالا استفاده می‌شود که ساختاری نمایشی و سیاه داشته و توجه بیشتر کاربران را به‌دنبال دارد. به همین دلیل بیشترین استفاده آن را در اسلایدرها، بنرها و صفحات اجتماعی کسب و کارها مشاهده می‌کنیم.

فونت وریبل انجمن متفاوت‌ترین ساختار را نسبت به سایر فونت‌ها فراهم کرده است. علاوه بر پشتیبانی رایج وزنی، امکان تغییر نقاط، زاویه حروف، عرض و کشیدگی را فراهم می‌کند. لذا تنوعی که این قلم از نظر ۱۳ وزن و ۴ سبک دیگر از نظر تغییرات ذکر شده دارد، آن را به یک فونت ابرخانواده تبدیل کرده است.

این فونت توسط هیربد لطفیان و به سفارش انجمن حرفه‌ای طراحان گرافیک ایران طراحی شده است که فعلا از این طراح فونت‌های دیگری منتشر نشده است.

فونت رایگان خانواده ایران

خانواده فونت ایران قلمی کاملا رایگان است که یک تایپ‌فیس در بین بهترین فونت های فارسی برای سایت محسوب می‌شود. استفاده از «خانواده» در نامگذاری این قلم برخلاف سایر فونت‌ها به‌معنی وجود چندین وزن متنوع نیست؛ بلکه به معنی وجود چندین طراح برای توسعه آن است.

این قلم توسط چندین طراح فونت در قالب یک پروژه دانشجویی در کارگاه طراحی حروف مسلم ایراهیمی ساخته شده است که شامل ۴ وزن مختلف است. مبنای طراحی این تایپ‌فیس نیز بر اساس ترکیبی از فونت‌های مختلف همچون زر، میترا، نازنین و… صورت گرفته که در ان سال‌ها زیاد مورد توجه قرار داشته‌اند.

استفاده از این فونت بیشتر در فضای مطبوعات مورد توجه قرار گرفته است که بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات از این قلم استفاده می‌کنند. اما به لطف پشتیبانی از فرمت‌های WOFF2 و وجود چند وزن مختلف که خوانایی این خانواده را به شدت افزایش داده است، برای استفاده در وب‌سایت نیز تا حدودی در کانون توجه قرار دارند.

فونت حرفه ای فرهنگ

فونت فرهنگ از دیگر ساخته‌های مسلم ابراهیمی است که در یک همکاری مشتری با شهرزاد اکبری ساخته شده است. این فونت بر اساس خانواده فونت ایران، که در لیست قبلی دیدیم طراحی شده است.

در واقع قلم خانواده ایران که شامل ۴ وزن بوده و توسط چندین طراح مختلف بر اساس ترکیبی از قلم‌های زر، نازنین و میترا طراحی شده بود متوقف شد. با درخواست کاربران برای توسعه روی این قلم نهایتا طراحی و توسعه فونت فرهنگ با همان سبک آغاز گردید.

این فونت که از نسخه وریبل پشتیبانی می‌کند در ۹ وزن مختلف طراحی شد. علاوه بر متغیرهای تغییر وزن، سه متغیر دیگر به‌ترتیب با نام‌های «شارپ، سریف و کشیده» نیز به آن اختصاص یافت که امکان تغییرات در سبک قلم را از نظر «تغییر زوایا و گردی حروف، تغییر برخی زوائد در حروف خاص و کشیده کردن حروف» را فراهم می‌کند.

به منظور حرفه‌ای‌تر کردن این قلم بخش اعداد شاهد تغییرات گسترده‌ای شده است. امکان استفاده از اعداد فارسی و عربی به صورت مشترک، فونت‌هایی با اعداد فارسی هک شده و پشتیبانی از اعداد هم‌عرض از دیگر ویژگی‌های این قلم هستند.

با اینکه این قلم بیشتر برای استفاده در مطبوعات مناسب است، اما می‌تواند در سایت‌هایی که حال و هوای فروش کتاب داشته یا در این زمینه فعالیت دارند، تاثیر مناسبی روی فروش داشته باشد.

فونت رایگان ساحل

ساحل قلم دیگر مرحوم صابر راستی کردار است که مدتی پس از فونت وزیرمتن ساخته شد. این فونت نسبت به فونت وزیر دارای ضخامت بیشتری بوده و طراحی حروف در آن ساختار نسخ را بیشتر در خود حفظ کرده‌اند.

همین حالا که در حال مطالعه این مقاله هستید، در بخش عناوین، تیترها، دکمه‌ها، متن‌های Bold شده، نقل قول‌ها در سایت فونتچی از فونت ساحل استفاده شده است که از نسخه وریبل نیز پشتیبانی می‌کند.

نسخه وریبل این فونت رایگان امکان تغییر وزن را به شما خواهد داد که می‌توانید از تمامی وزن‌های ۵ تایی این قلم در قالب یک فایل فونت استفاده کنید.

با اینکه این قلم مناسب استفاده در مطبوعات است و بیشتر در چنین بخش‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ترکیب جفت آن با قلم وزیرمتن یا سایر قلم‌های مناسب برای متن‌های طولانی یک ترکیب خاص را فراهم می‌کند که بیشتر مورد توجه در فضای وب قرار گرفته است.

این فونت در تمامی وزن‌های خود خوانایی لازم را دارد. در نسخه‌های با وزن بالا همچون Bold و Black نیز ساختاری دارد که یک فونت سیاه به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل است که استفاده از این وزن‌ها برای استفاده در المان‌های مهم محتوا که نیاز به فونت نمایشی و مناسب عنوان است بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فونت وریبل دانا

دانا را می‌توان به عنوان اولین فونت وریبل فارسی معرفی کرد که در یک همکاری مشترک با طراحی مسلم ابراهیمی و توسعه شهرزاد اکبری که از توسعه دهندگان پرکار فونت فارسی است ساخته شده است.

این فونت وریبل یکی از فونت‌های خانواده‌دوست فارسی است که به افزایش جمعیت توجه ویژه داشته است. به‌طوری که شاهد ارائه آن در ۱۳ وزن مختلف هستیم که بزرگ‌ترین آنها وزن Fat است اما با این‌حال در مقایسه با وزن Heavy ایران سنس شاید در یک سطح قرار داشته باشد.

این فونت متغیر با ریشه دواندن در خط نسخ طراحی شده است که یک تفاوت عمده نسبت به بیشتر فونت‌های فارسی دارد؛ طراحی مورب. در این فونت تمامی حروف و خطو قائم دارای یک زاویه نسبتا مورب هستند که با هدف نمایشی‌تر کردن فونت ایجاد شده است.

برخلاف سایر فونت‌های که عموما دارای دو متغیر وزن و نقطه‌گذاری هستند، در فونت دانا یک متغیر دیگر برای کشیده کردن حروف در نظر گرفته شده که کلمات را کشیده‌تر خواهد کرد.

حروف و ترکیبات جایگزین در کنار پشتیبانی اعداد از سبک مونواسپیس (اعداد هم‌عرض) نیز این قلم را خاص کرده است. خصوصا اینکه در بخش اعداد هم‌عرض ساختار مورب گونه قلم، شکل خاصی به آن خواهد داد. تا فراموش نشده این را هم ذکر کنم که گلیف «تومان، ریال» نیز در این قلم به چشم می‌خورد.

فونت خانواده دار ابر

ابر یک فونت خانواده‌دار با ۳ فرزند است که فرزندان وظیفه افزایش جمعیت خانواده را داشته‌اند. این قلم در حالت کلی از ۳ سبک استایل با ساختار معمولی، میانه و تند از نظر کاهش ضخامت خطوط در زوایا، شکستگی‌ها و بخش‌های مختلف را پشتیبانی می‌کند.

اما هر یک از این سبک‌ها ۵ وزن مختلف را در خود دارند که همین قاعده باعث شده شاهد ۱۵ وزن مختلف در ساختار وزنی و استایل در این فونت باشیم. این قلم از فونت های رضا بختیاری فرد است که در سال ۱۴۰۲ انتشار یافته است. اما کار بر روی این قلم به سال‌های دور ۱۳۹۸ برمی‌گردد.

فونت ابر هم مشابه دیگر فونت های فارسی مناسب سایت، از نسخه وریبل پشتیبانی می‌کند. فعلا که در نسخه‌های اولیه قرار دارد دو متغیر تغییر وزن و تغییر سبک برای آن در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود متغیرهای دیگری نیز به این قلم در آینده افزوده شوند.

سبک طراحی فونت ابر نیز برگرفته از تلفیق دو خط نسخ و سنس است. دو سبکی که در تضاد هم بوده اما با ترکیب شدن در کنار هم یک فونت متعادل را از نظر نرمی و همچنین ساختار مدرن معاصر ایجاد کرده‌اند. از همین‌رو به منظور نمایشی‌تر کردن قلم، حروف جایگزین و ترکیبات بسیار متنوع برای آن درنظر گرفته شده که همگی برگرفته از دو سبک خط نسخ و سنس هستند.

سبک‌های خاصی که این قلم در خود دارد، آن را به گزینه مناسبی برای طراحی رابط کاربری بدل کرده است. همچنین فونت ابر با توجه به سبک طراحی که دارد، بعد از فونت دوران دومین فونت با این سبک طراحی است.

فونت دست نویس ایران سنس

در سال‌هایی که فونت ایران سنس یکه‌تازی می‌کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، وبلاگ نویسی نیز در اوج خود قرار داشت و فعلا که شبکه‌های اجتماعی با چنین امکانات و ویژگی‌هایی در دسترس نبود بسیاری از کاربران وبلاگ‌نویسی می‌کردند.

از همین‌رو نیاز به وجود فونتی ملایم‌تر احساس میشد که در نهایت مسلم ابراهیمی فونت ایران سنس دست نویس را با ایجاد تغییراتی در فونت ایران‌سنس طراحی کرد. این فونت دارای سبکه نقطه‌گذاری پیوسته و با ساختاری دست نویس است.

از ۳ وزن لایت، معمولی و بولد پشتیبانی می‌کند که طراحی تمامی بخش‌های حروف به شکل نرم‌تری بر اساس حروف ایران سنس صورت گرفته است.

بیشترین میزان استفاده از این قلم برای وبلاگ‌های شخصی است یا اینه از این قلم به صورت ترکیبی در کنار فونت ایران سنس استفاده می‌شود تا المان‌هایی که جنبه انتقال پیام‌های مهم، دوستانه یا متفاوت دارند مورد استفاده قرار گیرد.


جمع بندی و کلام آخر

در این مطلب به معرفی بهترین فونت های فارسی برای وبسایت پرداخته و شما را با انواع مختلفی از آنها شامل فونت مناسب عناوین، متن و تبلیغات آشنا کردیم.

استفاده از فونت مناسب در سایت اهمیت فراوانی از نظر بصری و راحتی کاربران دارد. به‌طوری که کاربران هرچه در خواندن متون طولانی و محتوای موجود در فضای دیجیتال احساس راحتی داشته باشند، ارتباط بهتری را با موضوع برقرار خواهند کرد.

از طرفی دیگر خود فونت نیز به بهبود رابط کاربری سایت از جهات مختلفی همچون زیبا سازی، جلب توجه کاربر به بخش‌های مهم محتوا کمک شایانی خواهد کرد.

به نظر شما چه فونت‌های دیگری وجود دارد که استفاده از آن را برای سایت توصیه می‌کنید؟ تجربیات خود را از بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز نوشته:

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 13

‫۲ دیدگاه ها

    1. درود محمد جان، موافقم.
      مخصوصا که تنوع وزن بالایی داره و با پشتیبانی وریبل، اونم با ۴ متغیر هم دستمون رو برای جلوه دادن به حروف بازتر می‌کنه و هم اینکه سایت ساختار بهینه‌تری از نظر لود فونت می‌تونه داشته باشه.
      همین تنوع وزنی هم می‌تونه اونو به انتخاب خوبی برای سایت‌های فروشگاهی یا سایت‌هایی که با اسلایدر و بنر تبلیغاتی زیاد سر و کار دارن تبدیل کنه که از وزن‌های بالا برای جلب توجه بیشتر استفاده کنیم. از نظر رابط کاربریم همه‌چیز تمومه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *