۵ درصد تخفیف ویژه خرید همه فونت‌ها

کپی و خرید: fontchi
مقالات

دانلود بهترین فونت اعداد فارسی (معرفی 11 فونت)

هاست و دامنه فراسو

استفاده از فونت‌هایی با اعداد فارسی علاوه بر ارائه ساختار استاندارد زبانی به نوشته‌های شما، در زیباتر کردن آنها نیز تاثیر شگرفی دارد. فونت عدد فارسی تقریبا در بیشتر فونت‌های این زبان وجود دارد؛ با این تفاوت که برخی قلم‌ها استاندارد بوده و اعداد کاملا فارسی هستند و در برخی دیگر که عموما فونت‌های قدیمی هستند، اعداد عربی «٤٥٦» گنجانده شده است. از همین‌رو در این مقاله به معرفی بهترین فونت اعداد فارسی خواهیم پرداخت.

در میان انبوه فونت‌های فارسی که این روزها توسط طراحان فونت فارسی ارائه شده است؛ قلم‌هایی در سبک‌های مختلف را می‌بینیم که هر کدام در بخش اعداد نیز دارای گلیف‌هایی به همان سبک فونت هستند. استفاده از همان سبک طراحی فونت نیز در بخش اعداد لزوما باید رعایت گردد تا در صورت استفاده از اعداد درون نوشته‌ها باعث دوگانگی ساختاری نشود.

لذا در ادامه این نوشته از وبلاگ فونتچی به معرفی 9 تا از بهترین فونت‌های فارسی که سبک خاص و زیبایی از اعداد را دارند معرفی خواهیم کرد که می‌توانید در پروژه‌های خود از این قلم‌ها استفاده کنید.

دانلود بهترین فونت اعداد فارسی

قلم‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم شامل نسخه‌های پولی و رایگان هستند که می‌توانید با کلیک روی دکمه‌های مربوطه فونت رایگان را دانلود کرده یا اینکه از سایت مرجع همراه با کد تخفیف اختصاصی fontchi که ویژه کاربران فونتچی ایجاد شده است دریافت کنید.

همچنین تمامی فونت‌های معرفی شده علاوه بر پشتیبانی اعداد فارسی، از اعداد عربی و انگلیسی نیز پشتیبانی می‌کنند. درون بسته دانلود فونت نیز نسخه مخصوص برای اعداد فارسی هک شده قرار داده شده است که متناسب با نیاز خود می‌توانید در پروژه‌هایتان برای الزام در تایپ اعداد فارسی، حتی در صورت استفاده از اعداد انگلیسی از آنها استفاده کنید.

کاربر گرامی؛ برای اینکه قادر به تایپ اعداد فارسی در تمامی فونت‌ها باشید، لازم است که اولا فونت مورد نظر دارای گلیف اعداد فارسی باشد و ثانیا شما نیز از طریق صفحه کلید استاندارد فارسی یا سایر روش‌های موجود اعداد را فارسی تایپ کنید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص توصیه می‌شود حتما مقاله آموزش تایپ فارسی اعداد در ویندوز را مطالعه کنید.

برای دانلود فونت‌های بیشتر در این زمینه نیز می‌توانید به برگه دانلود فونت با اعداد فارسی مراجعه کرده و به لیستی از صدها فونت مختلف در سبک‌های هندسی، سنس، فانتزی، دست‌نویس و… دسترسی داشته باشید.

فونت ابر

فونت ابر قلمی در ۵ وزن است که تمامی این وزن‌های پنج‌گانه از ۳ سبک پشتیبانی می‌کنند. این سبک‌های سه‌گانه سه حالت مختلف را از نظر کنتراست برای فونت فراهم کرده است که شامل نسخه کم، متوسط و زیاد است.

اعداد در این فونت نیز به همین‌ترتیب است. با استفاده از سبک کم یا Low می‌توانید ساختاری با ضخامت کم را در اختیار داشته باشید که نقاط پایان خطوط عمود، گردی‌ها و شکستگی‌ها در تمامی اعداد از حالت فشرده به نازک تغییر حالت داده است. به همین ترتیب با تغییر سبک به حالات میانه (Mid) و بالا (High) این ضخامت بیشتر خواهد شد و از کنتراست فونت با گوشه‌ها و خطوط تیز کاسته می‌شود.

این فونت از نظر اعداد ساختاری زیبا را به متن شما خواهد داد. به‌ویژه زمانی که از وزن‌های بالا در کنار سبک High استفاده کنید ساختاری بسیار نرم را در اختیارتان قرار خواهد داد.


فونت هستی با اعداد نستعلیق

فونت هستی را می‌توان یکی از زیباترین قلم‌ها با اعداد فارسی معرفی کرد. این فونت که در ظاهر کاملا شبیه به نستعلیق به‌نظر می‌رسد، اما برخلاف آن نستعلیق نبوده و می‌توان گفت نسخه‌ای امروزی از خط نستعلیق را شامل می‌شود که با افزوده شدن ضخامت بسیار بیشتر در کنار دستکاری‌های گسترده در زوایا و منحنی‌ها به این شکل طراحی شده است.

اعداد فارسی فونت هستی بیانگر اصالت خط فارسی بوده و استفاده از آن را در کارهای گرافیکی در فضای دیجیتال پیشنهاد می‌کنیم. خصوصا برای تصویر تامنیل در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و یوتوب که استفاده از چنین فونت عنوانی می‌تواند موجب بالا رفتن نرخ کلیک و افزایش بازدید گردد.


فونت عدد فارسی رایگان تنها

اگر به دنبال بهترین فونت اعداد فارسی با سبک دست‌نویس هستید، فونت تنها که توسط مرحوم صابر راستی کردار طراحی شده است می‌تواند انتخاب خوبی برای استفاده در وب و اپلیکیشن باشد.

فونت تنها در عین‌حال که ساختاری بسیار ساده دارد، استخوانی به نظر رسیده و همچنین خوانایی خوبی در سایزهای بزرگ نیز دارد. استفاده از این فونت برای اپلیکیشن‌هایی که با اعداد و ارقام زیادی سر و کار دارند می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

به عنوان نمونه در صرافی‌های ارز دیجیتال یا بورس که رقم‌های مختلفی برای نوسانات قیمتی، حجم بازار و… وجود دارد استفاده از فونتی که اعداد آن نسبت به فونت بدنه کوچکتر باشد توصیه می‌شود.


فونت یکان بخ

فونت یکان بخ نیز یکی دیگر از فونت‌هایی است که در بخش اعداد به‌خوبی روی آن کار شده است. علاوه بر اینکه در تمامی وزن‌ها و سبک‌ها اعداد شکل کاملا استانداردی با حروف دارند، امکان استفاده از برخی اعداد را با ظاهر متفاوت نیز در اختیار خواهید داشت که البته برخی از آنها نیز شامل حروف عربی هستند.

اعداد فارسی فونت یکان‌بخ برای استفاده در محیط‌های تبلیغاتی اثرپذیری بالایی روی مخاطب خواهند داشت. خصوصا در بیلبوردهای تبلیغاتی درون شهری که لزوما استفاده از فونتی با سایز و وزن بزرگ‌تر در کنار رنگ‌بندی مناسب می‌تواند بیشتر موجب جلب توجه شود.

دندانه‌ها و منحنی‌های اعداد در این فونت ساختاری کاملا نرم و در عین‌حال ضخیم دارند که به خوانایی بیشتر متن، به‌ویژه در اندازه‌ها و وزن‌های بزرگ کمک می‌کند.


فونت کلمه

فونت کلمه نیز یکی دیگر از قلم‌های مناسب برای استفاده از اعداد فارسی است. در این فونت اعداد نسبت به فونت‌های دیگری مثل یکان‌بخ ضخامت کمتری دارد، با اینکه برای استفاده در فضاهای تبلیغاتی هم مناسب هستند، اما توصیه می‌شود از این فونت بیشتر در فضای چاپ استفاده کنید.

این فونت برای عنوان یا جلد کتاب می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اعداد ساختاری کاملا رسمی دارند که به شکل سنس طراحی شده‌اند و تا حدودی هم نرم به‌نظر می‌رسند؛ خصوصا در وزن‌های سنگین‌تر که خود را بیشتر نشان خواهند داد.


فونت رایگان استعداد با اعداد فارسی نرم

اگر به دنبال فونت رایگان با اعداد فارسی هستید، استعداد می‌تواند جزو اولین اولویت‌ها برای استفاده باشد. که قلم که خانواده‌دار بوده و از چندین وزن مختلف نازک تا سنگین را پوشش می‌دهد، ساختاری نرم، رسمی و در عین‌حال دوستانه دارد.

اعداد در این قلم گردی و صمیمیت خاصی را دارند که برای استفاده به‌عنوان درج قیمت محصولات می‌تواند انتخاب خوبی باشد. از آنجا که این فونت وریبل است می‌توانید از اعداد این فونت نیز به شکل حرفه‌ای استفاده کنید تا در بخش‌های مختلف سایت و اپلیکیشن، بدون نیاز به استفاده از چندین فایل فونت، صرفا با یک فایل فونت یکپارچه امکان تغییر وزن و همچنین کشیدگی را در اختیار داشته باشید.


فونت عدد کلفت پتک

از دیگر فونت‌های زیبا با اعداد فارسی می‌توان به فونت پتک اشاره کرد که صرفا دارای یک وزن بوده و به عنوان یک فونت فانتزی مناسب عناوین و تبلیغات ساخته شده است.

این فونت همانطور که از نامش مشخص است یک فونت بسیار ضخیم با وزن بالا است که توصیه می‌شود از آن بیشتر برای پوسترهای فیلم، موسیقی و تئاتر استفاده کنید. دلیل این امر از یک سو ضخامت و وزن بالای آن و از سوی دیگر ساختاری است که این فونت نوستالژیک دارد.


فونت تهمتن با اعداد فارسی ضخیم

فونت تهمتن نیز یک فونت زیبا با اعداد فارسی است که مشابه پتک می‌تواند برای طراحی پوسترهای فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار گیرد. این قلم نیز دارای سبک خاص خود در تایپ اعداد و حروف است که ظاهری نوستالژی‌تر نسبت به پتک دارد.

سبک این فونت به گونه‌ای است که می‌تواند شما را به یاد فونت‌های دهه ۴۰ و ۵۰ بیندازد که در پوسترهای سینمایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند و از جمله این قلم‌ها می‌توان به فونت لاله زار و فونت سینما اشاره کرد.


فونت رایگان ایران درندیس با اعداد فارسی فانتزی

اگر نیاز به یک فونت فانتزی با اعداد فارسی دارید، قلم ایران درندیس می‌تواند یک انتخاب دیگر باشد. این فونت با الهام از طبیعت طراحی شده است؛ به‌گونه‌ای که تصور می‌کنید حروف و اعداد به شکل گیاهان رویش کرده و بر روی طرح‌ها نقش بسته است.

به‌همین دلیل می‌توان از این فونت در کارهای هنری و فرهنگی، پوسترهای تبلیغاتی مرتبط با حوزه محیط زیست و کتاب‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان مرتبط با همین موضوعات باشد استفاده کرد. این فونت ساختاری خطی یا به‌اصطلاح اینلاین دارد که از دیگر نمونه‌های آن می‌توان به فونت یکتا و فونت ارژن اشاره کرد.


فونت عدد فارسی لیانا با دو سبک

فونت عدد فارسی لیانا با دو سبک

فونت فارسی لیانا در بهمن ۱۴۰۲ منتشر شده است که جزو فونت‌های خانواده‌دار با ۱۳ وزن مختلف است که از دو سبک نرم و معمولی بهره می‌برد. اگر نیازمند فونت عدد فارسی برای موضوعاتی هستید که نیاز به فونتی دست‌نویس دارید، می‌توانید از این تایپ‌فیس استفاده کنید.

طراحی اعداد در فونت لیانا دارای ظاهری نرم هستند که می‌توان در متون و عناوین از آنها استفاده کرد. بهترین کاربردی که می‌توان از این قلم داشت در موضوعات جلد کتاب، به‌ویژه کتب کودک و نوجوان است که با ظاهر صمیمی خود می‌تواند ارتباط خوبی را ایجاد کند.


فونت اعداد فارسی دوران

فونت اعداد فارسی دوران

در دسته فونت‌هایی که به سبک نستعلیق هستند، محدود به قلم هستی نیستید. یکی دیگر از قلم‌ها با فونت اعداد فارسی دوران است که دارای ظاهر امروزی نستعلیق است.

این قلم که بیشتر برای عناوین و تبلیغات کاربرد دارد از ۸ وزن مختلف پشتیبانی می‌کند که نسخه وریبل نیز با متغیرهای تغییر وزن در آن گنجانده شده است. در این قلم همچنین گلیف‌های ریال و تومان قرار داده شده که در کنار اعداد می‌تواند تاثیر خوبی روی طراحی بصری گرافیکی و همچنین روانشناسی خرید توسط مشتری داشته باشد.


جمع‌بندی نهایی

در این پست به معرفی 7 تا از بهترین فونت‌های فارسی رایگان و غیر رایگان با سبک خاص اعداد فارسی پرداخته‌ایم که می‌توانید در فضاهای مختلف چاپ گرفته تا فضای وب از آنها استفاده کنید.

این فونت‌ها با سبک خاصی که در هماهنگی برای اعداد فارسی دارند امکان بولد کردن و نمایشی‌تر کردن اعداد را در کارهای گرافیکی شما بهبود خواهند داد. خصوصا در موضوعات تبلیغاتی که استفاده از این سبک فونت‌ها برای درج قیمت یا شماره موبایل برای بالا بردن نرخ تبدیل مشتری می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

شما چه فونت‌های دیگری را در این زمینه سراغ دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در استفاده از فونت‌های مختلف برای اعداد فارسی با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز نوشته:

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 2

‫۲ دیدگاه ها

  1. چطور میتونم تو همه فونتها اعداد فارسی تایپ کنم؟ من چه با قسمت ماشین حساب و چه با اعداد بالایی کیبورد تایپ میکنم انگلیسی میشه.
    فونتهایی که معرفی کردید عالین. دمتون گرم. سایت زیبایی هم دارید.

    1. درود بر شما، از فیدبکی که بهمون میدین خوشحالیم.
      قبل از هر چیزی لازمه فونتی که استفاده می‌کنید از اعداد فارسی پشتیبانی کنه. مثلا در سری فونت های رایگان B برخی فونت‌ها اعداد تماما فارسی هستن، اما در مقابل برخی فونت‌ها اعداد ۴۵۶ تایپ عربی دارند.
      برای تایپ فارسی اعداد پیشنهاد میشه از صفحه کلید استاندارد فارسی در ویندوز استفاده کنید. پیش از این در مقاله 3 روش تایپ اعداد فارسی در ویندوز به بررسی این مورد پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *